Nasveti

Sam svoj mojster – kako pomembni so vaši podatki

V primeru, ko pride do odpovedi oziroma poškodbe trdega diska si večina uporabnikov želi povrniti izgubljene podatke. V strahu pred izgubo (in stroški) uporabniki pogosto poskušajo sami popraviti disk, bodisi s pomočjo prijateljev / sorodnikov ali preko nasvetov z interneta (spletni forumi, Youtube, itd).

V praksi se pogosto izkaže, da tovrstni posegi le niso tako enostavni,.. morda so celo usodni za podatke.

V današnjem članku bi z vami želel deliti nekaj dobronamernih nasvetov, če pride do logične oziroma fizične okvare trdega diska.

Pri nekaterih primerih je možno, da je za nedostopnost podatkov kriva kakšna druga strojna komponenta ali celo programska napaka. Opisani primeri so fokusirani na dejansko odpoved oziroma (logično in fizično) poškodbo trdega diska.

 

Sredi dela se je računalnik ustavil...

ob ponovnem zagonu računalnika je disk še viden vendar se operacijski sistem ne postavi.

Kaj lahko poskusite sami?
Disk priklopite na drug računalnik (kot sekundarni disk) in poskusite dostopati do podatkov.

V primeru, da iz diska slišite nenavadne zvoke ali, da je disk pri branju praktično neodziven svetujem, da delo z diskom prekinete. Verjetno gre za poškodbo magnetnega zapisa (morda je poškodovana tudi katera izmed bralnih glav), ki se z nekontroliranim branjem oziroma delovanjem lahko razširi do točke, ko je poškodba lahko prevelika in reševanje podatkov neuspešno.

 

Disk je padel v vodo...

oziroma je vaš dom / službene prostore zalila voda.

V primeru, ko voda prodre v notranjost diska (disk ni hermetično zaprt) le-tega ne sušite sami kajti na površini magnetnega zapisa bodo ostali vodni madeži, ki jih je zelo težko odstraniti in onemogočajo normalno branje / delovanje diska.

Do sedaj smo imeli zelo dober rezultat pri reševanju diskov, ki so bili v vodi dalj časa (tudi več ur / dni), zelo velike težave pa smo imeli pri reševanju potopljenih diskov, ki so jih uporabniki sušili sami.

 

 

USB disk / prenosnik vam je padel na tla...

oziroma USB disk se je prevrnil sredi dela.

V takem primeru vsak uporabnik instinktivno poskusi, če prenosnik oziroma disk še vedno deluje. Če smo imeli srečo je disk še vedno delujoč. V tem primeru predlagam, da pomembne podatke shranite v oblak ali na kak drug nosilec podatkov. Tudi če je na prvi pogled vse OK, lahko v nekaj urah ali dneh pride do odpovedi diska.

V primeru, da se disk ne odziva več (sliši se klikanje ali brnenje) diska ne priklapljajte več,.. vsak nov priklop oziroma zagon bo najverjetneje povzročil dodatne poškodbe na površini magnetnega zapisa.

Tudi če vas prijatelj / sorodnik / znanec prepričuje, da je potrebno le zamenjati bralne glave (to je namreč videl na YouTube-u) tehtno premislite preden mu disk predate »v obdelavo«.

Iz enostavnega oziroma rešljivega primera lahko hitro nastane zelo drag oziroma nerešljiv primer.

Vsekakor svetujem, da pri padcu diska ohranite mirno kri in nas pokličete na dežurni telefon 031-692-555.

V nobenem primeru diska ne odpirajte. Brez ustrezne opreme in brez ustreznih izkušenj boste zagotovo povzročili dodatno škodo, kar bo zgolj podražilo reševanje podatkov, v skrajnem primeru pa lahko povzročite tako velike poškodbe, da podatki ne bodo več rešljivi.

 

Računalnik je še včeraj delal brezhibno, danes pa diska ne zazna več

Če se disk ne odziva (računalnik ga ne zazna) gre verjetno za odpoved ene ali več ključnih komponent diska. Če se iz diska sliši klikanje potem sami do podatkov ne boste mogli priti. Svetujem, da se ne poslužujete domačih mojstrov in računalniških serviserjev ampak se obrnete na osebo oziroma podjetje, ki je specialist za popravilo diskov oziroma reševanje podatkov.

Vsak poseg v disk lahko povzroči dodatne poškodbe oziroma težave, ki le otežijo naše delo in višajo ceno storitve reševanja podatkov.

 

Računalnik javlja, da je disk potrebno formatirati

Tudi to obvestilo lahko kaže na poškodbe površine oziroma težave z bralnimi glavami. V primeru, da boste izvedli hitri format diska boste s tem prepisali kazalo vsebine ($MFT). Podatki so sicer še vedno rešljivi vendar le po tipu datotek, kazalo vsebine bo namreč delno oziroma v celoti prepisano.

 

Pomotoma ste izbrisali podatke s trdega diska

V naglici se hitro zgodi napaka in pomotoma pobrišete napačne datoteke oziroma mape. V tem primeru je najbolj pomembno, da disk oziroma računalnik ne uporabljate, kajti vsak na novo zapisan podatek bo lahko prepisal tistega, ki je bil izbrisan.

V takem primeru lahko rešimo vse oziroma praktično vse podatke, če boste računalnik oziroma disk po storjeni napaki izklopili.

 

Operacijski sistem vam javlja, da je zaradi »težav« potrebno izvesti obnovitev sistema.

Če se omejimo zgolj na težave z diskom je verjetno prišlo do težav pri branju datotek. Vzrok so lahko poškodbe površine (slabi sektorji) oziroma odpoved / degradacija bralne glave.

Obnovitev sistema je bolj ali manj avtomatiziran postopek, ki vam prenosni ali osebni računalnik povrne v prvotno stanje, kar pomeni, da se izvede nova namestitev operacijskega sistema.
V tem postopku žal ni poskrbljeno za arhiviranje vašega uporabniškega profila oziroma podatkov, ki se nahajajo na disku, tako da se obstoječa vsebina enostavno prepiše z novo namestitvijo.

Pri tem postopku običajno izgubimo kazalo vsebine ($MFT – Master File Table v primeru Windows operacijskega sistema), tako da lahko rešimo le tiste podatke, ki niso bili prepisani z novo namestitvijo.

Glede na to, da kazala vsebine ni možno rešiti se podatke išče le po tipu datotek (*.doc, *.xls, *.jpg,…).

 

Diskovna polja (NAS, strežnik,…)

Diskovna polja z uporabo redundantnih diskov skrbijo za večjo varnost vaših podatkov. RAID 1 na primer avtomatsko zrcali celotno vsebino diska, slaba stran je le v tem, da imate na voljo le kapaciteto enega diska, kar pomeni 50% izkoristek celotne kapacitete diskov.

RAID5 na primer je s tega vidika bolj praktičen. V primeru RAID5 diskovnega polja s štirimi diski je le en disk uporabljen za pariteto oziroma redundanco, kar v našem primeru predstavlja le 25% celotne kapacitete diskov, za podatke pa je na voljo preostalih 75% celotne kapacitete.

V primeru odpovedi enega izmed diskov le-tega lahko med delovanjem nadomestite z novim diskom (identične kapacitete), RAID krmilnik pa bo poskrbel za rekonstrukcijo vsebine oziroma REBUILD diskovnega polja.

Pogosto se srečamo s primeri, ko se med rekonstrukcijo oziroma REBUILD-om RAID5 diskovnega polja pojavi napaka še vsaj na enem izmed diskov. V tem primeru diskovno polje običajno odpove, postane nedostopno. Lahko poskusite s ponovnim zagonom NAS-a oziroma strežnika, če boste imeli srečo bo diskovno polje dostopno. Čim prej poskrbite za varnostno kopijo, če le-te niste redno izvajali.


V primeru, ko diskovno polje ni več dostopno, pa je potrebna zunanja rekonstrukcija diskovnega polja iz prvotnih (originalnih) diskov. Vse okvarjene diske je pred tem potrebno usposobiti ter narediti njihovo kopijo, sledi pa seveda iskanje parametrov, s katerih je tvorjeno diskovno polje ter na koncu še logična rekonstrukcija particije (NTFS, HFS, EXT, … ).

 

 

Anni d.o.o.
Motnica 7a
1236 Trzin

www.kotar.si 
Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate.

tel. 01/ 5-800-887
info 24/7 031/692-555

 

Aktualno

08/05/2014 Saso
"Ko se disk pokvari", objava prispevka na Kanal-u A o reševanju podatkov, ki ga izvajamo v našem...

Pohvale

05/09/2017 amatej
Kot po nekaj hitrih testih playback-a lahko vidim, ste podatke rešili uspešno, kar me zelo veseli....
10/07/2017 amatej
Dne 16. 06. 2017 je v naši ordinaciji v Mariboru prišlo do grde okvare trdega diska na glavnem...
08/07/2016 Saso
Reševanje podatkov. Je to sploh mogoče, me sprašujejo tisti, s katerimi delim svojo zgodbo. Sem...

Tagi